ארז לב ארי

אודות השיר +
אודות השיר

מילות השיר

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים
וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים
בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים:

ביצוע קודם

אודות השיר

הולחן על ידי רבי אהרן חריטונוב מהעיירה ניקולייב. מתוך פיוט מעוז צור המושר לאחר הדלקת נרות החנוכה

אודות השיר +
אודות השיר

מילות השיר

יִפְרַח בְּיָמָיו צַדִּיק וְרבֹ שָׁלוֹם עַד־בְּלִי יָרֵחַ:
וְיֵרְדְּ מִיָּם עַד־יָם וּמִנָּהָר עַד־ אַפְסֵי־אָרֶץ:
לְפָנָיו יִכְרְעוּ צִיִּים וְאיְֹבָיו עָפרָ ילְַחֵכו.

ביצוע קודם

אודות השיר

לחן חסידי שמושר בחצרות חסידים רבות (ויז'ניץ, סדיגורא ועוד).

בחסידות חב"ד הותאם הלחן למילים מפרק ע"ב בתהלים: "יפרח בימיו צדיק ורוב שלום עד בלי ירח", לכבוד יום הולדתו ה-71 של הרבי מליובאוויטש זי"ע

אודות השיר +
אודות השיר

מילות השיר

כִּי אָנוּ עַמֶּךָ וְאַתָּה אֱלֹקֵינוּ. אָנוּ בָנֶיךָ וְאַתָּה אָבִינוּ.

ביצוע קודם

אודות השיר

הפיוט "כי אנו עמך" (שלא ידוע מי מחברו) נאמר בכל אחת ואחת מחמש התפילות של יום הכיפורים (בחלק הנאמר עם החזן).
הפיוט מבטא מגוון של מערכות יחסים, קשר וקרבה, בינינו ובין הבורא. המילים הפותחות את הפיוט הן "כי אנו עמך ואתה א-לוהינו, אנו בניך ואתה אבינו". יש כאן ייצוג לשתי מערכות יחסים: האחת, עַם העומד מול מלכו וא-לוהיו; והשנייה, בנים המתרפקים על אביהם.
משני הדימויים האלה נגזרים שני סוגי רגשות שאנו חשים כלפי הבורא – יראה ואהבה. אנו עומדים מול מלך העולם ביראה, אך גם מרגישים כלפיו אהבה, כי אנו בניו והוא אבינו.
את הלחן של הניגון הזה לימד הרבי מליובאוויטש בשמחת תורה תשי"ז (1956). זה היה אחרי ההקפות, שנסתיימו בשעה 4:30 לפנות בוקר. הקהל ישב לאכול במהירות את סעודת החג, וכעבור זמן קצר הרבי נכנס לרחבת הסוכה, מזג כוסית 'משקה' לכל מי שקיבל עליו להוסיף בלימוד החסידות בשנה החדשה, ולימד את הניגון "כי אנו עמך".